Klar til å pitche?

26 sep

På høstens andre studiesamling får vi mulighet til å prøve oss på pitching i praksis. (En pitch er en kortfattet presentasjon av et prosjekt.) Mange er forberedt. Jeg er ikke.

 Årsaken er at jeg ikke har noe klart prosjekt å pitche ennå. Men jeg har lest litt om pitching. Mike Robinson holdt for eksempel for en stund siden et todagers pitchekurs for Filmkraft Rogaland. Der snakket han om hvordan man bør forberede seg til en pitch og hva man bør og ikke bør gjøre når man skal pitche. Selv om han først og fremst snakker om filmprosjekter, tror jeg mange av rådene hans er relevante for oss som går og grubler på andre typer prosjekter også. Jeg har derfor med interesse lest en oppsummering fra kurset på Filmkraft Rogalands nettsted.

Følgende råd tas herved med videre i eget arbeid:

Still forberedt!
Kjenn prosjektet ditt inn og ut. Sjekk hvem du skal møte og hva de produserer. Planlegg hva du vil si og øv på forhånd, helst høyt. Forbered deg på litt kortere tid enn den du har fått tildelt, ting tar alltid lenger tid enn du tror.

Fremfør budskapet med entusiasme!
Hold deg til det du har forberedt (bruk gjerne stikkord) og vis at du liker prosjektet ditt. Mottakeren vurderer ikke bare om idéen din er god, han vurderer deg også.

Hva bør du gjøre?
Fortell kort om deg selv, hva du vil gjøre, hvordan og til hvem. Hva er styrken i prosjektet ditt? Vær kort, ikke rot deg bort i detaljer. Beskriv det slik du ville gjøre i en samtale i forbifarten. Gi en smakebit som gjør at publikumet ønsker seg mer og ha med deg noe håndfast å levere fra deg hvis prosjektet vekker interesse.

Hva bør du ikke gjøre?
Ikke pitch for tidlig, før prosjektet er utviklet. Du må ha kommet langt nok i prosjektet til at de kan ta stilling til om det vil være interessant.
Ikke pitch for feil mottaker. Sjekk hvem du skal treffe og hva de er på jakt etter.
Ikke snakk for fort.

Ikke pitch for tidlig, sier du?
Høres fornuftig ut, synes jeg.

Og stiller uforberedt. Men engasjert!

– –

PS: Tanker etter presentasjonsrundene
I løpet av forlagsrunden fikk alle pitche prosjektene sine fem ganger. Det var interessant å se hvordan den enkelte valgte å legge frem prosjektene sine, hvordan de ulike forlagene responderte og hvordan både presentasjoner og prosjekter utviklet seg i tråd med tilbakemeldingene man fikk. Selv fikk jeg opptil flere ideer til hvordan jeg kan spisse masterprosjektet mitt.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: