Hva er en forfatter?

31 Oct

Helt siden studiestart har jeg vært opptatt av å få et klarere bilde av min rolle som skribent. Jeg sliter likevel fortsatt med å finne en god beskrivelse av hva jeg er og gjør når jeg jobber faglitterært. Er jeg formidler? Er jeg produsent? Er jeg skribent? Er jeg forfatter?

I følge Wikipedia er en forfatter en person som skriver en tekst. Uttrykket er imidlertid mest brukt om dem som skriver litterære tekster, får dem publisert og har skriving som profesjon.

I utvidet forstand har jeg ut fra denne definisjonen vært forfatter siden jeg begynte å skrive fortellinger på barneskolen. I snevrere forstand har jeg aldri vært forfatter, selv om jeg har levd av å skrive i over tjue år.

Til tross for at jeg har hatt redaksjonelt ansvar for en rekke tidsskrift, hefter og bøker, føles det likevel feil å kalle meg forfatter. Feil fordi folk automatisk tenker at da har jeg skrevet en tekst som er utgitt i tradisjonell bokform. For selv om jeg jevnlig bidrar med innhold til tidsskrifter og andre trykksaker, har jeg de siste tretten årene først og fremst produsert multimodalt innhold til nett, det vil si både tekst, grafikk, lyd, foto, film og ulike kombinasjoner av disse. Begrepet forfatter føles derfor for trangt.

Jeg tenker mer på meg selv som en enmannsredaksjon, en redaksjonell potet som kan brukes til det meste. Og kaller meg redaktør, nettjournalist, fagskribent, kommunikasjonsrådgiver eller andre ting avhengig av hvem jeg snakker med og hva vi snakker om.

I boka Bok-Norge peker Trond Andreassen på at de mange, nye mulighetene gjør det mulig å jobbe over et stadig bredere spekter. Som følge av dette tre en ny type forfatter frem. Han eller hun:

  • behersker håndverket sitt og skriver i flere sjangre, både skjønn- og faglitterært
  • ser muligheter i eget manus og er åpen for å tilrettelegge det for ulike medier
  • ser seg selv som en profesjonell produsent og selger av tekster

En slik definisjon passer ganske godt på det jeg holder på med. Hvis den får oppslutning, kan jeg kanskje være tilbøyelig til å oppfatte meg selv som forfatter likevel.

Et lite PS på tampen:
Jeg har mange jern i ilden for tiden. Derfor har jeg måttet nedprioritere ekstra skriving denne høsten. En etterlysning etter bidrag til en skrivekonkurranse i bladet Stemmer fikk imidlertid et lite dikt til å ramle utover tastaturet mitt. Jeg sendte det til og med inn! For et par uker siden fikk jeg en e-post fra redaktøren, som kunne fortelle at det var kommet inn 36 bidrag til konkurransen. Mitt vant ikke, men ble anbefalt trykket likevel. Hyggelig. Samtidig oppleves det litt paradoksalt at jeg (som nesten bare skriver omstendelig og tidkrevende sakprosa) når jeg først blir publisert, blir det med et kort og hastig skjønnlitterært bidrag med tittel Underveis…

Én kommentar to “Hva er en forfatter?”

  1. markildmaster 5. november 2012 kl. 16:17 #

    Gratulerer med diktet, Mona! Og jeg tenker som du gjør: Jeg er flere, avhengig av hva jeg gjør, hvor jeg snur meg, jeg er student, formidler, intervjuer, blogger, journalist – og: faglitterær forfatter… snart har jeg også tenkt å bli fagperson innenfor det vi bedriver på masterstudiet, i tillegg til konsulent kanskje… og veileder for andre…? og..?

Legg igjen en kommentar

