Skjønner mindre og leser dårligere på skjerm

12 Mar

En ny, norsk undersøkelse utført av Anne Mangen og kolleger ved Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger bekrefter at lesing på papir gir dypere og mer varig forståelse av innholdet i både sakprosa og skjønnlitteratur enn lesing på skjerm. Papir snakker også mer til følelsene enn skjerm gjør. En mulig årsak er den tette sammenhengen mellom hva vi sanser og hva vi forstår.

Interesserte kan lese mer her:

  • Artikkelen «Skjønner mindre og leser dårligere på skjerm» i VG 12. mars 2013
  • Anne Mangen et.al: Reading linear texts on paper versus computer screen: Effects on reading comprehension, International Journal of Educational Research, Volume 58, 2013, Pages 61–68
  • Anne Mangen & Marie Kristiansen: Tekstlesing på skjerm: Noen implikasjoner av et digitalt grensesnitt for lesing og forståelse, Norsk pedagogisk tidsskrift 01/2013
2 kommentar to “Skjønner mindre og leser dårligere på skjerm”

  1. Berit Rusten 13. mars 2013 kl. 08:04 #

    Heia KROPPEN. Diskusjonen fra forrige semster fortsetter. Og for noen dager siden leste jeg om BLOGG-utvikling. Fra å være en arena for refleksjon og politiske ytringer har ROSA BLOGG tatt over. Og… ROSA blogg… enkelt.. kort..personlig… naivt osv …. skrive som på folkeskolen… er det et ideal????

  2. markildmaster 12. mars 2013 kl. 10:57 #

    Hei Mona! Og tusen takk.
    Denne (artikkelen og forskningen videre) skulle jo jeg ha funnet! Opplever de nesten som om dette «snakker til meg», i hvert fall gjør det lettere å ta opp temaet verdien av bøker, og bokhandler- uten å bli puttet i båsen bakstreversk og nostalgisk osv.

    Veldig interessant, av flere grunner. Men ikke minst fordi dette på mange måter bekrefter det jeg har hatt anelser om, og grublet over, og som jeg allerede fikk nyss om da jeg besøkte en meget oppegående bokhandler i Helsinki i fjor. Denne bokhandleren hadde vært på et møte i Paris, tror jeg det var, der noe tilsvarende forskning var blitt lagt fram, altså at vi forstår på en dypere måte det vi leser på papir.

    Jeg syns ikke minst det er spennende at forsker Anne Mangen samarbeider med en nevrofysiolog, og at kropp, sansning, psykologi og spesifikt hukommelse trekkes inn. For vi husker og forstår med hele kroppen, ikke bare med øynene.

    Jeg har klikket meg videre fra VG-artikkelen til artikler på forskning.no. Synes særlig dette er verdt å trekke fram, Anne mangen som uttaler seg her:

    «Kritiske perspektiver på nye teknologier blir ofte avblåst som utslag av moralsk panikk, og man blir lett plassert i dommedagsprofetibåsen. Jeg vil ikke advare, men jeg synes generelt det er for lite kritisk refleksjon omkring digitale læremidler.

    – Jeg ønsker et mer nyansert syn på alle teknologiers muligheter og begrensninger – også bokas. Altfor ofte ødelegges viktige diskusjoner om teknologi og læring av en tendens til å redusere et svært komplekst felt til et spørsmål om å være for eller imot teknologi.

Legg igjen en kommentar

